Понеділок 23.03.
1. Математика - Урок №7 (с.24 - 27)
Тема: Частини цілого: утворення і запис. Задачі на рух в одному напрямку. Швидкість віддалення.
Увага! Новий вид задачі! с. 26 №10!
Ми рішали задачі, в яких швидкість першого об'єкта була більша за швидкість другого - і перший об'єкт наздогоняв другого.
А тепер в задачах швидкість першого об'єкта буде менша за швидкість другого.
- Як ти вважаєш, перший наздожене другого? Ну, звичайно, ні. Та ще й відстань між ними буде збільшуватись.
План розв'язування таких задач:
1дія - На скільки вони будуть віддалятися за 1 год, тобто швидкість віддалення:
від більшої швидкості відняти меншу швидкість
2 дія - На яку відстань вони віддаляться із часом?
швидкість віддалення (1 дія) помножити на час
3 дія - Але на початку між ними уже була відстань! -
то її треба додати до відстані, яку знайшли у 2 дії
Задача с.26
1) 25 - 15=10 (км/год) - швидкість віддалення човна і катера;
2) 10 * 6=60 (км) - відстань віддалення за 6 год;
3) 60 + 9=69 (км) - відстань між катером і човном через 6 годин.
Увага! Новий вид задачі! с. 26 №10!
Ми рішали задачі, в яких швидкість першого об'єкта була більша за швидкість другого - і перший об'єкт наздогоняв другого.
А тепер в задачах швидкість першого об'єкта буде менша за швидкість другого.
- Як ти вважаєш, перший наздожене другого? Ну, звичайно, ні. Та ще й відстань між ними буде збільшуватись.
План розв'язування таких задач:
1дія - На скільки вони будуть віддалятися за 1 год, тобто швидкість віддалення:
від більшої швидкості відняти меншу швидкість
2 дія - На яку відстань вони віддаляться із часом?
швидкість віддалення (1 дія) помножити на час
3 дія - Але на початку між ними уже була відстань! -
то її треба додати до відстані, яку знайшли у 2 дії
Задача с.26
1) 25 - 15=10 (км/год) - швидкість віддалення човна і катера;
2) 10 * 6=60 (км) - відстань віддалення за 6 год;
3) 60 + 9=69 (км) - відстань між катером і човном через 6 годин.
2. Людина і світ - Урок №5 (с.27 - 32)
Тема: Географічна карта. Використання карт.
Шановні діти, попрацюймо разом!
1 крок. с. 27 - Прочитавши лист Центаврика, виконуючи вправи 1 - 3, ми повторимо про масштаб:
Вправа 1. - Згадайте, які є масштаби?
Шановні діти, попрацюймо разом!
1 крок. с. 27 - Прочитавши лист Центаврика, виконуючи вправи 1 - 3, ми повторимо про масштаб:
Вправа 1. - Згадайте, які є масштаби?
1. Масштаб можна записати
у вигляді дробового числа, наприклад 1 : 10000. Такий масштаб, виражений
дробом, називається числовим. Число
1 (чисельник дробу) - це відстань на плані, число (10 000 (знаменник) - це
відстань на місцевості (1 см на плані = 10000 см на місцевості). У числовому
масштабі чисельник завжди дорівнює одиниці. А знаменник - числу, яке показує, в
скільки разів відстань на плані менша, ніж на місцевості.
Важливо
пам'ятати, що у числовому масштабі обидві цифри завжди подано в сантиметрах. За
числовим масштабом зручно визначати, в скільки разів зменшено відстань на
плані.
2. Часто поряд з
числовим масштабом пишуть його роз'яснення. Наприклад, в 1 см 100 м (тобто
10000см для зручності перетворено в метри). Це означає, що 1 см на плані
відповідає 100 м на місцевості. Масштаб, записаний словами, називається іменованим.
3. Відстань на місцевості, що відповідає 1 см на плані, називають величиною масштабу. За
допомогою величини масштабу зручно визначати відстані. Наприклад, яка довжина
шкільного стадіону, якщо його довжина на плані - 5 см, а величина масштабу -
100 м. Легко обчислити, що довжина стадіону 500 м (5 х 100 м = 500 м).
4. Як
перетворити числовий масштаб в іменований? Наприклад, числовий масштаб 1 : 2 000. Перетворимо 2 000 см у метри = 2 000см = 20м (2 000: 100, так як в 1 м-100 см ). Отже, іменований
масштаб такий: в 1 см 20м.
5. На планах
вміщують також і лінійний
масштаб. Його зображують у вигляді прямої лінії, що розділена
на рівні частини, зазвичай на сантиметри (мал. 2). Біля кожної поділки -
лінії надписують відповідну масштабу відстань на місцевості (100, 200,
100 м ...). При ньому нуль ставлять, відступивши на 1 см від лівого краю
відрізка. А перший сантиметр ділять на міліметри (які відповідно означатимуть
10. 20, 30 м.. на місцевості). За допомогою лінійного масштабу можна швидко і
легко виміряти відстань і визначити розміри об'єктів на плані, користуючись
циркулем-вимірником.
Відстань на
плані між об'єктами вимірюють по прямій лінії звичайною лінійкою.
Можна також користуватися
циркулем-вимірником. Для цього ставлять ніжки циркуля в крайні точки відрізка,
що вимірюється (наприклад, від будівлі до берега озера).
Потім, не
змінюючи положення ніжок циркуля, ставлять його на лінійний масштаб. Позначки
на лінії одразу покажуть, якою є відстань на місцевості. Якщо розмах ніжок
циркуля не відповідає цілому числу сантиметрів на лінійному масштабі, то
циркуль зміщують ліворуч за нуль так, щоб його права ніжка опинилася на цілій
поділці. Тоді буде видно не лише сантиметри, а й кількість міліметрів у
відрізку.
Буває, що за планом
або картою потрібно виміряти не пряму відстань, а відстань за ламаними лініями
(наприклад, довжину звивистої дороги). Тоді можна скористатися звичайною ниткою. Нитку
прикладають до кривої лінії на плані, повторюючи її вигини. Потім, випрямивши
нитку, вимірюють її довжину лінійкою. Для таких вимірювань також
використовують курвіметр.
Вправа 2. Перевіримо, чи правильно ви дописали і прочитали масштаб:
1 : 3 000 - одна тритисячна
1 : 5 000 - одна п'ятитисячна
Одна десятитисячна 1 : 10 000
Одна двадцятип'ятитисячна 1 : 25 000
2 крок. с. 28 - Треба добре прочитати і опрацювати вправи 5 і 6, виділивши в них текстовиділителями ключові слова: паралель, меридіан, пунсони, географічна карта,
зелений колір - низькі ділянки суходолу, жовтий і коричневий кольори - підвищені ділянки суходолу.
3 крок. с. 29 - Як ви добре зрозуміли матеріал, покаже виконання вправ 7 та 8 .
Вправа 7. - Міркуємо так:
* Щоб перевести числовий масштаб 1:1 000 000 у іменований (сьогодні це робили у вправі 1), треба 1 000 000:100 000 (Чому? Тому, що в 1 км=100 000см).
Получаємо іменований масштаб:в 1 см - 10 км.
* Щоб обчислити дійсну відстань між містами, треба 41*10 (Чому? Тому що масштаб говорить, що в кожному 1 см є дійсних 10 км).
Получаємо: 41*10=410 (км)
Вправа 8. - Щоб правильно виконати вправу 8, повторіть за вправою 6:
- Якими кольорами на карті позначають низькі ділянки суходолу та підвищені ділянки?
Перевірте, чи так ви зробили?
* Вінниця, Дніпро, Київ, Львів, Одеса, Полтава, Сімферополь, Хмельницький.
-За тлумачним словником на с. 28 згадайте: Що таке паралель? Що таке меридіан?
3. Читання - Урок №8 (с.32 - 34)
1 : 3 000 - одна тритисячна
1 : 5 000 - одна п'ятитисячна
Одна десятитисячна 1 : 10 000
Одна двадцятип'ятитисячна 1 : 25 000
2 крок. с. 28 - Треба добре прочитати і опрацювати вправи 5 і 6, виділивши в них текстовиділителями ключові слова: паралель, меридіан, пунсони, географічна карта,
зелений колір - низькі ділянки суходолу, жовтий і коричневий кольори - підвищені ділянки суходолу.
3 крок. с. 29 - Як ви добре зрозуміли матеріал, покаже виконання вправ 7 та 8 .
Вправа 7. - Міркуємо так:
* Щоб перевести числовий масштаб 1:1 000 000 у іменований (сьогодні це робили у вправі 1), треба 1 000 000:100 000 (Чому? Тому, що в 1 км=100 000см).
Получаємо іменований масштаб:в 1 см - 10 км.
* Щоб обчислити дійсну відстань між містами, треба 41*10 (Чому? Тому що масштаб говорить, що в кожному 1 см є дійсних 10 км).
Получаємо: 41*10=410 (км)
Вправа 8. - Щоб правильно виконати вправу 8, повторіть за вправою 6:
- Якими кольорами на карті позначають низькі ділянки суходолу та підвищені ділянки?
Перевірте, чи так ви зробили?
* Вінниця, Дніпро, Київ, Львів, Одеса, Полтава, Сімферополь, Хмельницький.
-За тлумачним словником на с. 28 згадайте: Що таке паралель? Що таке меридіан?
* У якому напрямку на картах проведені паралелі?
( справа - наліво)
* У якому напрямку на картах проведені меридіани?
3. Читання - Урок №8 (с.32 - 34)
Тема: Ліна Костенко - видатна поетеса України
* В минулий четвер 19 березня Ліна Костенко відмітила своє 90річчя!Вітаємо!
4. Мистецтво - малюємо на тему "Такі чудові первоцвіти"